ÎNFIINŢAREA UNEI FIRME DE EXERCIŢIU

ÎNFIINŢAREA UNEI FIRME DE EXERCIŢIU

 

1.1. Ce este o firmă de exerciţiu?

1.2. Ideea de afacere – analiza mediului extern

1.3. Alegerea formei juridice

1.4. Procedura de înfiinţare a firmelor de exerciţiu la ROCT şi documentele de înfiinţare

1.5. Ciclul de viaţa al unei firme de exerciţiu

 

 

1.1. Ce este o firmă de exerciţiu?

 

Firma de exercițiu este o metodă de instruire practică a elevilor în vederea formării competențelor necesare pentru a deveni angajați de valoare sau întreprinzatori responsabili.

În firma de exercițiu se aplică interdisciplinar noțiunile studiate, se realizează aprofundarea acestora într-un sistem funcțional, firma, și totodată se creează demersul didactic pentru abordarea și aplicarea unor noi concepte, utile în organizarea și conducerea unei afaceri.

 

Firma de exercițiu constituită după modelul unei firme reale, are scopul de a ghida elevii în procesul de formare și dezvoltare a competențelor antreprenoriale. Acest model permite simularea activităţilor dintr-o întreprindere economică reală.

 

Principalele competențe dezvoltate în firma de exercițiu

 

Competențe specializate

• Aplică legislația privind înființarea, autorizarea și funcționarea unei firme

• Stabilește viziunea, misiunea, obiectivele și strategia firmei

• Realizează procesul de recrutare și selecție la nivel de firmă

• Planifică necesarul de personal

• Evaluează personalul angajat în firmă și propune măsuri de dezvoltare profesională

• Analizează profitabilitatea și competitivitatea firmei pe piață

• Analizeaza mediul de marketing în vederea dezvoltării afacerii

• Organizează firma din punct de vedere al proceselor și structurii aferente acestora

• Manageriază resursele umane ale firmei

 

Obiective pedagogice

• Sa dezvolte competențe personale (eficiența la locul de muncă, flexibilitatea, proactivitatea, orientarea spre rezultate, seriozitatea, comportamentul adecvat, dorința de a învăța continuu, managementul timpului) cu scopul eficientizarii activitații la nivel de firmă

• Să dezvolte competențe sociale (comunicare interpersonală, lucru în echipă, rezolvarea

de probleme, leadership) pentru dezvoltarea activitații profesionale

 

Obiective economice

• Să anticipeze nevoile clienților promovând o oferta corespunzatoare

• Să dezvolte strategii de marketing adaptate unor segmente specifice de piață

• Să identifice propria poziție în cadrul firmei

• Să gestioneze corespunzator resursele umane ale firmei.

În firma de exerciţiu se realizează toate tranzacţiile corespunzătoare din practică, obişnuite într-o branşă, de la achiziţionare la crearea de servicii şi vânzare. Activităţile comerciale legate de acestea trebuie realizate ţinând cont de uzanţele comerciale şi prevederile legislative. Desigur, mărfurile şi serviciile, precum şi banii necesari pentru efectuarea plăţilor nu există în mod real. Informaţiile şi documentele necesare pentru întreprinderi se elaborează şi sunt transmise prin utilizarea tehnologiilor moderne.

Fiecare firmă de exerciţiu este, ca şi în activitatea practică, structurată pe departamente:

1)    departamentul de personal,

2)    secretariat,

3)    marketing,

4)    vânzări,

5)    controlling,

6)    contabilitate,

7)    logistică ş.a.m.d.

Elevii lucrează la diferite departamente desfăşurând activităţile specifice acestora.   

Pe lângă contactul naţional şi internaţional, un alt punct forte al firmei de exerciţiu este simularea. Decizii greşite, care în viaţa reală de afaceri pot duce la periclitarea propriei întreprinderi, nu au în firma de exerciţiu nici o consecinţă economică reală. Ele sunt o parte importantă a experienţei proprii a elevilor, un factor esenţial al procesului de învăţare. Este indicat chiar să se exerseze aceste situaţii de eşec posibile în economia reală, elevii fiind astfel pregătiţi pentru soluţionarea/preîntâmpinarea lor. 

Obiectivul orei de predare-învăţare-evaluare în firma de exerciţiu este transmiterea interdisciplinară, orientată spre acţiune şi rezolvarea problemelor, centrată pe elevi şi conform practicii, a cunoştinţelor despre activităţile care se desfăşoară în cadrul întreprinderii şi despre relaţiile dintre întreprinderi. Mai ales activităţile finalizate de partenerii de afaceri.

pun în mişcare procesele de învăţare la elevi şi determină motivarea acestora. Dobândirea de calificări-cheie (ex.: capacitatea de a lucra în echipă, gândire interdisciplinară, competenţe lingvistice) îl fac capabil pe elev să aibă mobilitate şi flexibilitate în lumea activă şi profesională internaţională. De exemplu, dacă elevul trebuie să pună în aplicare, în calitate de referent al departamentului de achiziţii din firma de exerciţiu, cunoştinţele sale de economia întreprinderii din domeniul achiziţiilor, ţinând seama de situaţia economică a întreprinderii sale, trebuie să ia decizia optimă în colaborare cu colegii săi pentru achiziţionare, să recunoască efectul pe care îl va avea asupra succesului întreprinderii şi să reprezinte această decizie în faţa conducerii afacerii.  

Şi pentru profesor, în calitate de coordonator al firmei de exerciţiu, firma de exerciţiu reprezintă o provocare deosebită: o modificare a rolului de executant în rolul de colaborator în echipă, de la superior la consilier. În firma de exerciţiu, elevului îi aparţine decizia şi acţiunea. Profesorul poate interveni în deciziile luate doar dacă deţine o funcţie în firma de exerciţiu.

 

Deosebiri între firma de exerciţiu şi firma „reală”

Firmele de exerciţiu nu apar pe piaţa firmelor de exerciţiu ca afaceri perfecte. Profesorului îi este încredinţată sarcina de a decide în mare parte, în ce măsură firma de exercițiu se aseamănă cu o firmă reală, pentru funcţionarea căreia este necesară o structură de bază. Deşi majoritatea coordonatorilor de firme de exerciţiu vor să construiască o întreprindere pe cât posibil apropiată de realitate, există totuşi diferenţe, prezentate în cele ce urmează.

Criterii de diferențiere

Firma de exercițiu

Firma reală

Management

Se iau decizii ca în realitate, dar scopul este cel de învațare

Decizii și sarcini pentru

obținere de profit

 

Flux financiar

Nu exista bani reali

Utilizeaza bani reali

Riscul întreprinderii

Nu exista un risc al întreprinderii

Riscul asumat

Contacte externe

Mai ales cu alte F.E. (economie închisa)

Adesea influențată de profesor

Economia națională și internațională

Învațare și reflexie

Reflexia și învățarea sunt elemente centrale

Activitatea cotidiană stă în centrul activității multor întreprinderi

Organizarea structurii

Job rotation, ca element central al învățaării

Job rotation, ca element de dezvoltare personala în întreprinderile moderne si de succes

Alegerea branșei și a produsului

Profesor – elev – piața firmelor de exercițiu – nu se produc/vând marfuri reale si nu se presteaza servicii reale

Piața – întreprinzator – se produc marfuri si se presteaza servicii

 

Program de lucru

3-5 ore pe saptamână

Program normal

Criterii de obținere a succesului

Numarul și diversitatea situațiilor de învățare, adică:

• dinamica în propria FE;

• posta primita si numarul activităților

Profit, poziție de durată pe piață.

Menținerea întreprinderii și a locurilor de muncă s.a.m.d.

 

Rotația locurilor de muncă

Rotația locurilor de muncă reprezintă elementul central în procesul de pregătire

Schimbarea posturilor pentru dezvoltarea personalului reprezintă un element esențial în orice întreprindere modernă.

În firma de exerciţiu sunt puse în practică cunoştinţele teoretice asimilate. Aceasta aduce dinamică în învăţare. Elevii acţionează ca forţe de conducere şi colaboratori, dezvoltându-și spiritul de întreprinzător, iar profesorii îşi iau rolul de consilieri ai întreprinderii (câţiva dintre ei, preluând şi conducerea firmei). Semnificative sunt şi cooperările cu firmele din economia reală. Multe firme de exerciţiu au parteneri sau ”firme mamă” în economia reală. Aceste “firme-mamă” sprijină firmele de exerciţiu cu know-how şi prin sponsorizări şi permit elevilor, angajați în firmele de exercițiu să viziteze și să se inspire din activitatea desfășurată în firmele reale.

 

1.2. Ideea de afacere (analiza mediului extern)

 

Un punct forte al exersării competențelor în firma de exercițiu este reprezentat de politica și strategia de marketing în vederea asigurarii viabilitații ideii de afaceri. În acest sens se urmăresc aspecte esențiale, precum:

• satisfacerea unei nevoi;

• integrarea pe piață;

• produse/servicii de calitate;

• prețuri atractive;

• clienți mulțumiți.

 

Politica și strategia firmei, pe termen scurt și lung, sunt influențate de mediul de marketing prin cele două componente: macromediul și micromediul.

 

Macromediul reprezintă ansamblul de variabile, factori si forțe, necontrolabile de către firma care acționează indirect, pe termen lung și cu o intensitate mai slabă asupra activității întreprinderii, climatul general în care se derulează activitatea firmei.

 

Componentele macromediului sunt următoarele:

Mediul socio-cultural: Mediul cultural, mediul consumatorului final

Mediul economic: Veniturile si puterea de cumpărare, Structura bugetului de cheltuieli, Recesiunea, taxele, impozitele, contribuțiile, inflația etc.

Mediul natural-tehnologic: Criza materiilor prime, creșterea costului energiei, creșterea poluarii etc.

Mediul politic-legislativ: Protecția consumatorilor, protecția concurenței,

Mediul informațional: Informațiile, analizele, datele statistice, estimarile, previziunile

 

Micromediul cuprinde acei factori interni și forțe externe care influențează în mod direct activitatea firmei și asupra cărora se poate exercita un anume control.

Componentele micromediului sunt următoarele:

Micromediul intern al firmei: firma însăși reprezentată prin propriile ei departamente.

Micromediul extern al acesteia:

  • clienții (piețe de consum, industrial, de distribuție)
  • concurenții (direcți, indirecți, înlocuitori, debutanți)
  • furnizorii (naționali și internaționali)
  • intermediarii (intermediarii comerciali, agenții de intermediere, organizații fcilitatoare),
  • organismele publice purtatoare de interese: (mediile de comunicare în masă, personalul propriu).

Prin analiza mediului de marketing se identifică variabilele, factorii și forțele care influențează activitatea firmei, relațiile dintre ele, precum și efectul acestora asupra organizației.

 

Avantaje ale analizei mediului de Marketing al firmei:

• conștientizarea de către echipa managerială cu privire la modificarile survenite în cadrul mediului;

• planificare strategică și decizii eficiente;

• eficiență sporită în conducere;

• analize de piață mai bune;

• rezultate superioare în activitatea externă;

• alocare eficientă a resurselor;

• planificare eficientă a consumului de energie.

 

Înființarea unei firme reale are la bază o idee de afaceri, rezultată în urma analizei mediului de marketing.

 

Firma de exercițiu se constituie la nivel virtual, dar respectă în mod real uzanțele legale din domeniul autorizării, constituirii și funcționării unei societăți. Abordarea virtuală a firmei de exercițiu permite o exersare creativă nelimitată, cu mențiunea că se exersează regula și nu excepția, iar abordarea determină transpunerea efectivă în practică.

 

Exersarea înființarii firmei de exercițiu favorizează dezvoltarea unor competențe antreprenoriale prin:

• identificarea surselor de documentare pentru înființare;

• alegerea obiectului de activitate;

• stabilirea formei juridice;

• analizarea mediului de afaceri pentru a identifica concurența;

• conturarea ideii de afaceri ca urmare a analizei mediului concurențial și a intuirii oportunității pe piață.

 

Exersarea în firma de exercițiu se realizeaza în domeniul de calificare studiat (De exemplu: elevii de la calificarea tehnician în turism vor organiza o firma de exercițiu îndomeniul turism, respectiv agenție de turism. Excepție fac activitațile de hotelarie, în Situația în care se studiaza conținuturi minime de hotelarie la calificarea amintită).

 

Un prim demers în constituirea firmei de exercițiu este reprezentat de ideea de afaceri, care trebuie sa fie atractivă, de impact și cu rezultate deosebite, pentru ca firma să se poată impune pe piață, respectiv sa fie funcțională și profitabilă.

 

O analiza a firmelor autorizate de ROCT releva domenii principale de interes economic dar și subdomenii derivate din acestea. Ideea de afaceri este evaluată, analizată în corelare cu mediul de implementare.

 

Diversitatea de idei de afaceri trebuie sa se caracterizare prin:

• profitabilitate;

• fezabilitate;

• atractivitate pentru ceilalți actori de pe piața (furnizori, clienți etc.);

• impact pe piața; etc.

 

Ideea de afacere în firma de exercițiu reprezintă punctul de plecare pentru viitorul întreprinzător.

 

Ideea de afaceri poate apărea:

spontan – ca urmare a impactului dintre o nevoie și o soluție, urmând a estima resursele potențiale;

ca rezultat al unei analize complexe, care, pornind de la ceea ce există ca resurse – materiale, financiare, competența profesională și managerială, experiență – se poate contura un mod efficient de a consuma aceste resurse;

pentru a suplimenta oferta de pe piața în situația în care exista o nevoie incomplet satisfacută, ceea ce determină extinderea numarului de întreprinzatori și creșterea cantitativă a ofertei.

 

Pentru un întreprinzator este important ca estimarile și aprecierile sale legate de oportunitatea ideii de afaceri să fie cât mai aproape de realitate, pentru a fundamenta cât mai corect deciziile adoptate cu privire la produs – servicii, preț, investiții, resurse umane etc.

 

De la idea de afaceri la decizia de înființare se parcurg următoarele etape:

-ideea de afaceri

-analiza ideii de afaceri

-elaborarea strategiei de acțiune

-decizia de înființare.

 

Pregătirea pentru solicitarea autorizării este o etapă importantă care marchează întreaga procedură de constituire a firmei de exercițiu.

 

1.3.Alegerea formei juridice

Firma de exercițiu este o firmă virtuală, care are un obiect de activitate stabilit pe baza unui studiu de piață încadrat conform clasificării activităților din economia națională (codurile CAEN armonizate cu NACE- Nomenclatorul Activităților din Comunitatea Europeană).

Forma juridică influențează organizarea firmei, respectiv:

• numarul de persoane asociate;

• capitalul social;

• aporturile la capital;

• procedura, etc.

 

În mediul real de afaceri există societați comerciale autorizate ca

  • SA (societate pe acțiuni),
  • SRL (societate cu raspundere limitată),
  • SCS (Societatea in comandita simpla),
  • SCA (Societatea in comandita pe actiuni) și
  • SNC (Societatea in nume colectiv).

 

Cele mai multe societăți comerciale sunt organizate sub forma de SRL – societate cu răspundere limitată.

 

Forma juridică a firmei de exercițiu are la baza modelul societății comerciale din mediul real. Societățile comerciale, în majoritatea cazurilor, se autorizează ca SRL, urmând ca în viitor să se transforme în SA, pe măsură ce se extinde firma.

 

1.4.Procedura de înființare a firmelor de exercițiu la ROCT și documentele aferente

 

Înființarea unei societați comerciale parcurge etapele prevazute de legislația în vigoare. Respectarea acestora și corectitudinea documentației întocmite are ca obiective autorizarea constituirii și funcționării unei societăți comerciale.

 

În faza de înființare a firmei de exercițiu elevii se familiarizează cu terminologia de specialitate, etapele corespunzatoare, termenele de predare și documentația aferentă. Angajații din firma de exercițiu aplică conținuturile teoretice pe un model funcțional – firma de exercițiu.

 

Pregătirea pentru solicitarea autorizării este o etapă importantă care marchează întreaga procedură de constituire a firmei de exercițiu.

 

Pașii ce trebuie urmați pentru înființarea și autorizarea unei firme de exercițiu, sunt prezentați pe siteul ROCT (www.roct.ro), la meniul Firme de exercițiu, submeniul Înființarea unei firme.

 

Prima pagină a site-ului www.roct.ro

 

 

 

 

Pentru a înregistra o firma de exercițiu, profesorii și elevii trebuie să parcurgă urmatoarele etape:

• Culegere de informații referitoare la înființarea unei firme;

• Dezbateri în cadrul echipelor de elevi, sub îndrumarea profesorilor coordonatori, pe baza informațiilor colectate, asupra:

– deciziei de constituire a unei firme de exercițiu;

– alegerii obiectului de activitate;

– alegerii denumirii;

– stabilirii capitalului social;

– nominalizarii asociaților;

– întocmirii documentației de constituire conform cerințelor ROCT.

 

 

 

 

Pentru înființarea unei firme de exercițiu la Centrala ROCT, se parcurg urmatorii pași:

 

  1. Rezervarea denumirii firmei de exercițiu

 

Înainte de alegerea unei denumiri este indicată consultarea secțiunii Rețeaua FE pentru a verifica disponibilitatea denumirii firmei de exercițiu. Denumirea unei firme de exercițiu poate conține cuvinte sau expresii ce se regăsesc în denumirea unei alte firme de exercițiu, dar nu poate fi identică.

 

Documentul Cerere de rezervare denumire se descarcă de pe site-ul http://www.roct.ro și se completează, înscriindu-se trei denumiri în ordinea preferințelor. Reprezentanții firmei de exercițiu ce urmează a fi înființată vor trimite documentul completat, scanat, prin email, la adresa: rezervare.denumire@roct.ro

 

2. Înregistrarea firmei de exercițiu pe platforma http://www.roct.ro

Utilizarea platformei roct.ro necesită crearea unui cont pentru noua firmă de exercițiu, cont ce va fi folosit ulterior pentru înregistrarea tranzacțiilor, comunicarea cu celelalte firme, descărcarea documentelor necesare în colaborarea cu celelalte firme și alte activitați specifice.

 

Pașii pentru înregistrarea firmei pe http://www.roct.ro sunt următorii:

 

• Reprezentanții firmei de exercițiu accesează în browser adresa http://www.roct.ro

• În partea superioara a paginii se apasa link-ul „Cont nou”.

• În noua pagină afișată se bifează opțiunea „Firma de exercițiu”.

• Este afișat formularul de înregistrare.

• În pagina formularului de înregistrare se completează câmpurile astfel:

Denumirea: denumirea unică a firmei precedata de FE pentru firme de exercițiu sau IS pentru întreprinderi simulate și urmată de abrevierea formei de organizare (SRL sau SA)

Email: email-ul oficial al firmei de exercițiu (reprezintă și numele de utilizator pentru autentificare pe site)

Parola: parola pentru autentificare pe site

Repeta parola: confirmarea parolei

CAEN: codul și denumirea obiectului (obiectelor) de activitate

Județ: județul în care este localizată unitatea de învațământ

Oraș: orașul în care este localizată unitatea de învățământ

Scoala: unitatea de învățaământ. Adresa unitații de învațamânt se completează automat.

Telefon: telefonul unității de învățământ

Fax: faxul unității de învățământ

Website: site-ul firmei de exercițiu

Capital social: capitalul social de pornire

Părți sociale/acțiuni: numărul de părți sociale/acțiuni

Profesor coordonator: profesorul coordonator al firmei de exercițiu

Email: email-ul profesorului coordonator

Telefon: telefonul profesorului coordonator

Asociat si administrator: administratorul firmei

Asociat: asociatul/asociații firmei

 

• Dupa completarea datelor în formular, utilizatorul apasa butonul „Adaugă firmă”.

 

În acest moment datele din formularul de înregistrare sunt transmise către centrala ROCT, firma fiind înregistrată în sistem cu starea „Inactivă”.

3. Completarea documentelor necesare pentru validarea firmei

Pentru ca noua firmă de exercițiu să devină activă atât pe platforma roct.ro, cât și în programul Firma de exercițiu, este necesară completarea documentelor de mai jos, verificarea acestora împreună cu profesorul coordonator și transmiterea lor, scanate și prin email, la adresa firma.de.exercitiu@roct.ro.

Formularele pot fi descărcate din secțiunile Firme de exercițiu – Documente și respectiv Întreprinderi simulate – Documente.

• Cerere rezervare denumire

• Formular de înregistrare în baza de date FE

• Act constitutiv FE

• Cerere de eliberare a cazierului fiscal FE

• Cerere autorizare a funcționarii FE

• Contract de închiriere FE

• Declarație privind autorizarea funcționarii FE

• Declarație FE

• Formular pentru deschidere de cont FE

• Specimen de semnături FE

 

4. Validarea firmei si primirea documentelor oficiale ale firmei de exercițiu

Pe baza documentelor primite, ROCT validează firma de exercițiu. Din acest moment, firma începe sa funcționeze alături de celelalte în rețea, având posibilitatea să realizeze tranzacții virtuale și să participe la târguri naționale și internaționale desfășurate în România sau în alte țări.

 

Din acest moment firma de exercițiu își poate începe activitatea prin derularea de tranzacții, participarea la târguri/expoziții, plata contribuțiilor, înscrierea la competiții si evaluari.

 

AUTORIZAREA FIRMEI DE EXERCIȚIU – SITUAȚII:

FIRMA CONTINUATĂ – firma de exercițiu se continuă cu aceiași elevi – situație în care a fost autorizată o firmă în clasa a XI-a și se prevede continuarea ei și în clasa a XII-a.

FIRMA PRELUATĂ – firma care a existat în primii ani de la înființarea rețelei firmelor de exercițiu, nu a mai fost continuată și se preia de catre alți elevi în anul școlar curent.

FIRMA NOUĂ – firma nouă, dacă nu există în școala alte firme de exercițiu pentru a fi preluate. Se transmite la ROCT cererea de rezervare a denumirii agreate, urmând ca după primirea confirmării denumirii de la ROCT, firma să trimita documentele de înființare (conform precizărilor).

 

Firmele de exercițiu autorizate într-o școală vor fi preluate de către alte generații de elevi. Pentru preluarea firmei de exercițiu se respectă precizările ROCT publicate la momentul respectiv pe pagina web (www.roct.ro).

 

 

Continuarea unei firme de exercițiu

 

Pentru continuarea unei firme de exercițiu, se parcurg urmatorii pași:

1. Completarea documentelor necesare pentru validarea firmei

Pentru ca firma de exercițiu să devina activă atât pe platforma roct.ro, cât și în programul Firma de exercițiu, este necesară completarea documentului Formular de înregistrare în baza de date, verificarea acestuia împreună cu profesorul coordonator și transmiterea lui, scanat și prin e-mail, la adresa firma.de.exercitiu@roct.ro. Formularul poate fi descărcat din secțiunea Firme de exercițiu – Documente – Formulare necesare pentru continuarea unei firme de exercițiu.

 

2. Validarea firmei de exercițiu

Pe baza documentului transmis de către firma de exercițiu, ROCT activează firma de exercițiu în rețea. Fiind o firmă de exercițiu care își continuă activitatea cu aceiași elevi, aceasta nu mai trebuie să se înregistreze pe platforma roct.ro, datele care se modifică trebuind să apară în formularul de înregistrare în baza de date.

Odata validată, firma continuă să funcționeze cu aceiași asociați, alături de celelalte firme, având posibilitatea să realizeze tranzacții virtuale și să participe la târguri ale firmelor de exercițiu din țară și străinătate.

 

 

Preluarea unei firme de exercițiu

 

Pentru preluarea unei firme de exercițiu, se parcurg următorii pași:

1. Completarea documentelor necesare pentru validarea firmei

Pentru ca firma de exercițiu sa devină activă atât pe platforma roct.ro, cât și în programul Firma de exercițiu, este necesară completarea documentelor de mai jos, verificarea acestora împreună cu profesorul coordonator și transmiterea lor, scanate și prin e-mail, la adresa firma.de.exercitiu@roct.ro.

 

Formularele pot fi descarcate din secțiunea Firme de exercițiu – Documente – Formulare necesare pentru preluarea unei firme de exercițiu

• Act adițional la actul constitutiv

• Cerere de eliberare a cazierului fiscal pentru firma de exercițiu

• Contract de cesiune pentru firma de exercițiu

• Contract de închiriere pentru firma de exercițiu

• Declarație

• Formular pentru înregistrarea în baza de date

• Hotarârea adunarii generale

 

2. Validarea firmei de exercițiu si primirea documentelor oficiale

Pe baza documentelor transmise de către firma de exercițiu, ROCT activează firma de exercițiu în rețea. Fiind o firma preluată, aceasta nu mai trebuie să se înregistreze pe platforma roct.ro, datele care se modifică trebuind să apară în documentele de preluare.

 

Odata validată, firma începe să funcționeze cu alți acționari, alături de celelalte firme, având

posibilitatea să realizeze tranzacții virtuale și să participe la târguri ale firmelor de exercițiu din țară și străinătate.

1.5.Ciclul de viață al unei firme deexercițiu

 

Într-o economie de piață apar și dispar un numar foarte mare de societăți. Crearea de noi afaceri este un fenomen „natural” al oricarei economii sănătoase în care exista libertatea inițiativei economice private; este un proces normal determinat de ciclul de viață al firmei, de condițiile mediului economic, social, geografic și politic.

 

Același lucru se întâmplă și pe piața virtuală a firmelor de exercițiu. Acestea parcurg, în existența lor, un ciclu format din patru etape:

1. înființare (lansare);

2. dezvoltare(crestere);

3. maturitate;

4. declin.

Ciclul de viață al firmei de exercițiu

 

 

 

  1. Faza de înființare se caracterizează prin faptul ca firma de exercițiu identifică și valorifica o idee de afaceri nouă sau derivată din afacerea propriu-zisă. De exemplu, se decide introducerea unui nou produs pe piața în urma unor studii și analize riguroase, ancorate în realitate, cu scopul accelerarii vânzărilor și obținerii de profit.

 

  1. Faza de dezvoltare (crestere) este caracteristica perioadei de implementare a ideii de afaceri. La început se înregistrează o creștere usoară a vânzărilor, pe masura ce ideea de afaceri se extinde. Profiturile sunt mici datorită cheltuielilor ridicate de pregătire și lansare. Insistând pe îmbunatațirea produsului, promovare, distribuție și preț, firma de exercițiu poate obține o poziție dominantă pe piața virtuală.

 

  1. Faza de maturitate este perioada de încetinire a ritmului vânzarilor, deoarece produsul a fost acceptat de majoritatea cumparatorilor potețiali. Profitul scade datorită creșterii cheltuielilor de marketing efectuate pentru contracararea concurenței. Oferta fiind mare iar cererea constantă, prețurile produselor scad. Se are în vedere îmbunătățirea caracteristicilor produselor și susținerea acestora prin campanii de promovare.

 

  1. Faza de declin este perioada când vânzarile și profiturile scad într-un ritm rapid. Acestea pot ajunge la zero sau pot scadea pâna la un nivel la care sa ramână mult timp sub valorile estimate inițial. În acest caz singura soluție ramâne micșorarea prețurilor și a cheltuielilor legate de personal, promovare, distribuție.

 

Echipa manageriala a firmei de exercițiu analizeaza situația existenta si se orienteaza spre una din posibilele decizii:

• suspendarea activitații în firma de exercițiu;

• lichidarea voluntară a firmei de exercițiu;

• cesiunea de părți sociale;

• schimbarea/extinderea obiectului de activitate.

Este important ca angajații din firma de exercițiu sa anticipeze dificultațile fiecarei etape si sa identifice masurile care se pot lua pentru redresarea acestora. Elevii angajați în firmele de exercițiu, respectiv viitorii angajati/antreprenori trebuie să fie pregatiți pentru a face fața cu succes oricarei situații.

Leave a comment